بان کی مون: مذاکره کنندگان سوری فراتر از اختلاف دیدگاه‌های فعلی را ببینند

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در حاشیه نشست داووس از طرف های مذاکره کننده سوری خواست فراتر از اختلاف دیدگاه های فعلی بیندیشند و به فکر آینده مردم و کشور خود باشند.

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، بان کی مون گفت باید بگویم که فرایند برقراری صلح در سوریه دشوار به نظر می‌آید ولی ما شروعی بسیار مهم و انگیزه بخش در برگزاری اولین نشست فرایند صلح سوریه داشتیم.


وی گفت بعد از سه سال، دو طرف در یک اتاق حاضر شدند؛ هدف ما برگزاری گفتگوهای دو جانبه رو در رو بین دو طرف بود. اخضر ابراهیمی تا دیروز گفتگوهای غیر مستقیم را دنبال می کرد و امروز ما امیدواریم که گفتگوهای دو جانبه در اسرع وقت شروع شود.


دبیر کل سازمان ملل افزود: هدف اصلی ما تشکیل یک دولت انتقالی با اختیارات کامل بین دو طرف است؛ این یک فرایند سوری با میانجی گری سازمان ملل است.


وی درباره اینکه اسد قصد کناره گیری از قدرت را ندارد گفت من از هر دو طرف گفتگوها به صورت مجزا خواسته ام فراتر از رنجش های فعلی و اختلاف دیدگاه ها نگاه کنند. به فکر آینده سوریه و مردمش باشند زیرا این مربوط به کشور و مردم شماست و باید درباره بهترین راه ممکن صحبت شود. استقرار یک دولت انتقالی تنها راه ممکن است و برای همین است که من امیدوارم آنان واقع نگر و منعطف باشند.


وی گفت این چیزی است که اخضر ابراهیمی تلاش می کند تا روندش را تسهیل کند.


بان کی مون درباره تغییرات آب و هوایی زمین گفت ما شواهد زیادی در دست داریم که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی ما را با خطر روبرو می کند؛ جوامع ما، امنیت ملی ما و حتی تجارت ما را با مخاطره روبرو می کند. این موضوع بسیار مهمی است که نباید وقت خود را در رفع کردن آن تلف کنیم. ما فقط دو سال با توافق قانونی و الزام آور بر سر تغییرات آب و هوایی سال دو هزار و پانزده وقت داریم. نشستی که قرار است برگزار شود، نشستی برای یافتن راه حل و اقدام در این خصوص است. من از سران کشورها خواسته ام با هدف‌ها و خواست های بلند پروازانه در این نشست حضور یابند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.