چرا "بندر بن سلطان" برکنار شد؟

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به علل برکناری رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی پرداخت و آنرا با اقدامات وی در سوریه مرتبط دانست.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به خبر برکناری شاهزاده بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان که به مدت 20 سال در واشنگتن به عنوان سفیر عربستان در آمریکا ، قبل از آن که ملک عبدالله وی را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی انتخاب نماید اشاره و علت برکناری وی را ، شکست استراتژیک او و نگرانی سران ریاض از اینکه وعده‌های او نتایجی در برندارد عنوان می‌کند.


این روزنامه می‌نویسد : درماه فوریه طرح به حاشیه راندن بندر بن سلطان به خاطر اینکه طرح وی برای مسلح کردن مخالفان سوریه برای برکناری نظام اسد شکست خورد، شروع گردید و وی از چند ماه گذشته و پس از اینکه گزارشهایی از عمل جراحی بر روی کتف وی منتشر شد ، در انظار عمومی حضور نیافت.


این روزنامه نوشت: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند استراتژی عربستان سعودی برای حمایت از شورشیان سوریه در قبال نظام بشار اسد با شکست مواجه گردید؛ چرا که ایالات متحده کاری برای حمایت از مخالفان سوری انجام نداده است.


این روزنامه همچنین می‌نویسد : سعودی‌ها سعی کرده‌اند تا شبه نظامیان سوری را مسلح گردانند ؛ اما ایالات متحده پیشنهاد عربستان را درباره مجهز ساختن مخالفان سوری به موشک های ضد هوایی و سلاح‌های سنگین دیگر ، به سبب نگرانی‌ها از اینکه این سلاح‌های سنگین در دست شبه نظامیان مرتبط با القاعده بیافتد، رد کرده است .


این روزنامه سپس می‌گوید : "دیوید اوتاوای" مؤلف کتاب "فرستاده پادشاه : بندر بن سلطان و روابط به هم پیوسته آمریکا با عربستان" که به زندگی شاهزاده بندر بن سلطان اختصاص دارد می‌گوید : شکست استراتژیک بندر بن سلطان مایه نگرانی سران ریاض گشته که می‌بینند وی در وعده‌هایش غلو می‌کند اما این وعده‌ها نتایجی در بر ندارد.


نویسنده این روزنامه پس ازآن می نویسد : به نظر من ملک عبدالله و شاهزاده بن نایف وزیر کشور عربستان در برابر رفتار بندر بن سلطان با جنگ داخلی سوریه و عواقب منفی احتمالی آن بر عربستان نگران شدند وشاهزاده بن نایف، بندر بن سلطان را برکنار نمود تا شخصیت اصلی عربستان در سیاست این کشور در قبال سوریه بشود.


این روزنامه همچنین می‌نویسد: "شاهزاده بن نایف" از تقدیر گسترده‌ای بخاطر تلاشهایش برای مبارزه با القاعده در داخل عربستان برخوردار است و او همچنین روابط گسترده‌ای با مسؤولان آمریکایی دارد ؛ چراکه تصدی مسئولیت توسط وی نشان از تحولی بر طبق منافع آمریکا در جنگ سوریه دارد واز این رو آمریکا و عربستان به نحو فزاینده‌ای بر مبارزه با گروه‌های شبه نظامی در سوریه که مرتبط با القاعده هستند ، متمرکز می‌شوند ؛ این درحالی است که افراد دیگر غیر از بن نایف سعی در پشتیبانی از شورشیانی که با نظام سوریه برای سرنگونی بشار اسد درحال جنگ هستند ، دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.