بان کی مون :90 درصد سلاح های شیمیایی سوریه منتقل یا نابود شده است

ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت یادروز قربانیان سلاح های شیمیایی 29 آوریل 2014 (9 اردیبهشت ماه) اعلام کرد: 90 درصد از سلاح های شیمیایی سوریه تاکنون منتقل یا نابود شده است.

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد دفتر تهران، وی با احترام به قربانیان این روز در پیام خود افزود: تلاش چند ملیتی برای نجات سوریه از برنامه های شیمیایی این کشور نشان می دهد هنگامی که جامعه بین المللی متحد شود، این اقدام امکان پذیر است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با تاکید بر اهمیت کنوانسیون سلاح های شیمیایی 1997 تاکید کرد: تاکنون 6 کشور آنگولا، مصر، اسراییل، جمهوری خلق کره، میانمار و سودان جنوبی به این کنوانسیون ملحق نشده اند.

بان کی مون تصریح کرد: تا این عضویت جهانی است و آخرین ذخیره های سلاح های شیمیایی نابود نگردیده، کار ما خاتمه نیافته است.

وی ادامه داد: اینجانب از فرصت استفاده کرده و تصریح می کنم استفاده از سلاح های شیمیایی تحت هر شرایطی نقض فاحش پروتکل 1925 و سایر قوانین بین المللی متداول است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این که ما نباید هوشیاری خود را کاهش دهیم خاطر نشان کرد: ما باید بیشترین تلاش را برای ممانعت از وقوع رخدادهای آتی به کار گیریم.

وی خاطر نشان کرد که استفاده وحشتناک از سلاح های شیمیایی در جمهوری عربی سوریه بر مراسم گرامیداشت امسال سایه انداخته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این که نمی توانم عکس های تکان دهنده ای را که مشاهده کرده ام، فراموش کنم، تصریح کرد: استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه حمله رقت انگیز علیه بشریت بود.

وی در این پیام با اشاره به تجدید تعهد مشترک خود برای امحای سلاح های شیمیایی افزود: بار دیگر تمام کشورها را ترغیب می کنم تا اگر هنوز به کنوانسیون ملحق نشده اند این کار را انجام دهند و در آن زمان است که ما می توانیم تهدید سلاح های شیمیایی را خاتمه یافته تلقی کنیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.