بلندترین منار خشتی جهان، در معرض نابودی

شماری از فرهنگیان و مردم ولایت غور از وضعیت بسیار وخیم، بنای باستانی منار جام خبر می دهند.

شماری از فرهنگیان و مردم ولایت غور از وضعیت بسیار وخیم، بنای باستانی منار جام خبر می دهند.
بنا بر گفته های آنان؛ در بارندگی های اخیر که منجر به جاری شدن سیلاب شده، منارجام که مربوط به سسلسله امپراتوری غوری ها می باشد؛ آسیب فراوان دیده است.
فرهنگیان و مردم ولایت غور می گویند: در حال حاضر قسمتی از دیواره ی حفاظتی این منار بر اثر بارندگی ها آسیب دیده و تداوم این روند باعث فروریزی منار در سال های آینده می شود.
بنا بر گفته های این مردم؛ سیلاب های اخیر تا حد زیادی این منار تاریخی را در تهدید قرار داده و می بایستی برای پایداری آن، تلاش های دولتی و مردمی صورت گیرد.
آنان همچنین هشدار داده اند که اگر وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در این باره توجهی نشان ندهد؛ تا یک سال دیگر اثری از این بنای عظیم باستانی باقی نخواهد ماند.
در همین حال؛ سیدانور اعلا رحمتی، والی غور می گوید که هیاتی برای رسیدگی به آسیب های وارده به منار جام تعیین شده و قرار است تا پس از این برای ابقا این اثر باستانی و تاریخی، توجه جدی شود.
آقای رحمتی همچنین از وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خواسته تا به زودترین فرصت برنامه ای برای جلوگیری از آسیب های بیشتر روی دست گیرد.
والی غور در کنار این، از مردم حومه ی این اثر باستانی خواسته تا زمانی که تلاش های دولتی برای تعمیر آسیبهای منار جام آغاز می شود؛ از این منطقه حفاظت کنند.
گزارش شده که بیشترین آسیب های وارد شده به این منار، بیشتر از ناحیه ی راکد شدن آب در پایه های این اثر می باشد.
این منار در قرن دوازدهم میلادی و در زمان فرمانروایی غوری ها ساخته شده و ۶۵ متر ارتفاع دارد.
در سال ۲۰۰۲ مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو خواستار ثبت این منار در فهرست میراث فرهنگی جهان شد.
گفته می شود که این بنا بلندترین مناره خشتی جهان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.