۳۲۰۰ زن در بلخ، صاحب باغچه خانگی شدند

پروژه ملی باغداری و مالداری(NHLP) برای ۳۲۰۰ زن در بلخ به همکاری وزارت زراعت و مالداری افغانستان، باغچه‌های خانگی ایجاد نموده تا آنان از این طریق بتوانند قسمتی از مشکلات مالی شان را برطرف سازند.
به گفته ی مسوولان این برنامه این اداره ۱۶ نوع تخم سبزیجات، کود کیمیاوی و سایر امکانات کشت و زرع و چگونگی کاشت آنها را برای زنان در ولایت بلخ توزیع کرده تا آنان از این طریق بتوانند به قسمتی از نیازمندی های اولیه شان رسیدگی نمایند .
این بذرهای‌ سبزیجات از قبیل: مولی چه، مولی سفید، بامیه، پیاز، بادنجان رومی، ترایی، شوید، گلپی، کرم، تره تیزک، سیر، گشنیز و کدوچه می باشد که از یک طرف زمینه کار برای زنان بی بضاعت فراهم نموده و از سوی دیگر از واردن کردن سبزیجات خارجی جلوگیری می کند.
پروژه ملی باغداری و مالداری تا حال در ۶ ولسوالی از ولسوالی های ۱۴ گانه ولایت بلخ به شمول مرکز آن (شهرمزارشریف) برنامه ایجاد باغچه‌های خانگی را عملی کرده و تلاش‌ها برای اجرای این برنامه در سایر ولسوالی‌های این ولایت نیز جریان دارد.
خانم نورضیا "صدیقی" مسوول بخش "باغچه‌های خانگی" برنامه پروژه ملی باغداری و مالداری در زون شمال کشور می‌گوید: هدف از ایجاد این باغچه‌ها در ولایت‌های شمال را توانمند سازی زنان و نیز بلند بردن سطح اقتصادی خانواده‌ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، ایجاد باغچه‌های خانگی در بلند بردن اقتصاد زنان کشاورز و بی سواد در روستاها و ولسوالی ها تاثیر مثبت بالای اقتصاد خانواده ها گذاشته، افزود: آنان می‌توانند که این باغچه ‌ها را در محله شان ایجاد کرده و سبزیجات مورد نیازشان را کشت و تولید و حتا به بازارها عرضه نمایند.
به گفته خانم صدیقی؛ در بخش باغچه‌های خانگی برنامه پروژه ملی باغداری و مالداری، تاکنون آن عده زنانی که شامل این برنامه شده‌اند، توانسته اند که علاوه بر تامین نیازمندی های خانوادهای شان مالک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار افغانی نیز شوند.
گفته می شود که این پروژه که از سوی بانک جهانی تمویل می‌گردد؛ در روزهای نزدیک آینده برنامه ایجاد خانه‌های سبز را نیز قبل از فرا رسیدن فصل زمستان برای زنان در شمال کشور آغاز خواهند کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.