پیشرفت در بخش صنعت و معدن در ولایت هرات

مسئولان اتاقهای تجارت و صنایع و گمرک ولایت هرات سال آینده را سال پرباری در بخش صنعت و تجارت میدانند .

بهبود وضع امنیتی ، تمایل شرکتهای تولیدی و صنعتی برای احیای مراکز تجارتی و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از جمله عواملیست که تاجران و سرمایه گذاران را به آینده تجارت در افغانستان و بخصوص ولایت هرات امیدوار کرده است .

بنا به گفته ی مسئولان اتاق تجارت هرات در سال آینده بیشتر از صدهزار نفر در شهرک صنعتی این ولایت مصروف کار خواهند شد .

با انکه هنوز ثبات سیاسی در کشور به طور شاید وباید تامین نگردیده و هنوز هم بخشی از کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان معرفی نشده ، اما مسئولین گمرکات و بانک ها در هرات میگویند: وضعیت تجارتی دراین ولایت نسبت به گذشته بهتر گردیده است.

از سوی هم در نرخ های مواد سوختی در هرات نیز کاهش چشمگیری رونما گردیده که این خود سبب باور مندی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشورشده است.

مسئولان گمرک مرکزی هرات میگویند: طی چهار ماه گذشته عواید بدست امده از گمرکات این ولایت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه ی را نشان میدهد.

نصرالله درانی سرپرست گمرک هرات گفت:این رشد عواید، بیانگر باورمندی تجار نسبت به عملکرد دولت را نشان میدهد و دیده میشود که حکومت وحدت ملی برنامه های دقیق و موثری را در بخش تجارت روی دست دارد.

سرپرست اداره گمرک هرات گفت: هرات ازجمله ولایاتی بوده که بهترین نمونه از تطبیق قانون و جمع اوری عواید درسطح کشوررا داراست و ازهمین رو باشنده گان این ولایت در جمع اوری عواید و پذیرفتن قانون واصلاحات جایگاه ویژه یی داشته وبا دولت همکارۍ خوبی دارند.

توریالی غوثی عضو هیئت مدیره اتاقهای تجارت و صنایع هرات نیز معتقد است سال آینده سال پرباری در بخش صنعت و تجارت خواهد بود .

آقای غوثی میگوید : تاجران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وضعیت کنونی امنیتی در هرات راضی بوده و برنامه های جدیدی برای سال آینده روی دست دارند .

عضو هیئت مدیره اتاقهای تجارت هرات خاطر نشان نمود این همه امیدواریها بستگی به وضع امنیتی دارد و اگر مسئولان پولیس تامین امنیت نمایند هرات جایگاهش را در صدر شهرهای پر درآمد افغانستان حفظ خواهد کرد .

آقای غوثی از عموم تاجران و صنعتگران هرات خواست تا از فرصت بوجود آمده استفاد کرده و به وضع نا هنجار اقتصادی غرب افغانستان سروسامان بدهند .

در همین حال پولیس هرات نیز میگوید : با تمام توان و به هر قیمتی که شده جلو نا امنیها را خواهد گرفت .

عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات به رادیودری گفت : به تجار و سرمایه گذاران کمک خواهند کرد تا برنامه های اقتصادی شان را در هرات اجرایی کنند .

او وعده سپرد تا در سال جدید تلاش و کوشش پولیس برای رفاه و آسایش مردم بخصوص تاجران افغانستان مضاعف خواهد شد .

درهمین حال برخی از تاجران هرات میگویند: پس از سردرگمی های انتخاباتی ، شماری از تجار بسوی کشورهای صادر کننده رفتند و در کشورهای بیگانه به سرمایه گذاری پرداختند که اگر وضعیت تجارت در هرات بهبود پیدا کند این افراد مجددا به کشور برخواهند گشت .

هرات در غرب افغانستان به شاهرگ اقتصادی این کشور شهرت دارد یکی از بزرگترین پارکهای صنعتی افغانستان در هرات است که ملیون ها دالر توسط تاجران افغان در آن سرمایه گذاری شده است اما به نسبت نا امنیهای گذشته کمترین استفاده از آن صورت گرفته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.