اوباما از ''تلاش‌ها برای بهبود رابطه'' میان افغانستان و پاکستان ستایش کرد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان از طریق کنفرانس ویدیویی گفت‌وگو کرده است.

اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو از تلاش‌های دولت وحدت ملی برای پیشبرد روند صلح افغانستان و بهبود رابطه با پاکستان ستایش کرد.

آقای شولتز همچنین گفت که بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث رهبران افغانستان و آمریکا در جریان دیدارشان در اواخر این ماه خواهد بود.

ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ تمام شد و ماموریت جدید ''حمایت قاطع''، به حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی اجازه می‌دهد تا به آموزش و مشورت دادن به نیروهای امنیتی افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ ادامه دهند.

گفته می‌شود رئیس جمهور اشرف غنی مایل است تا حضور نیروهای آمریکایی فراتر از ۲۰۱۶ تمدید شود و احتمالا در دیدارش از واشنگتن خواهان آن خواهد شد.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان نیز آمده که رئیس جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو در مورد تلفات جانی حوادث طبیعی اخیر در افغانستان با دولت و مردم افغانستان ابراز همدردی کرده و آمادگی کشورش را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کرده است.

روابط آمریکا و افغانستان که در زمان آقای کرزی به سردی گراییده بود، پس از تشکیل دولت وحدت ملی در شش ماه پیش روبه بهبود بوده است. یکی از نخستین کارهای دولت جدید افغانستان امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا بود که حامد کرزی حاضر به امضای آن نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.