ابراهیمی: ضعف مدیریتی باعث گسترش ناامنی ها شده است

برخی اعضای ولسی جرگه، ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی را عامل گسترش ناامنی ها می‌دانند و می‌گویند در صورتی که اقدامات لازم صورت نگیرد، ممکن یک یا دو ولایت به دست مخالفین مسلح دولت سقوط کند.

این درحالی است که در این اواخر، حملات مخالفین مسلح دولت به خصوص در شمال کشور بیشتر شده و وضعیت امنیتی در حال بدتر شدن است.

عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی کشور، تاخیر در معرفی نامزد وزارت دفاع را مورد انتقاد قرار داد.

ابراهیمی گفت: "بحث های متواتر در مورد امنیت صورت گرفته است، هیچ روزی نیست که ما رییس جمهور و رییس اجرایی را خطاب قرار نداده باشیم، بار دیگر رهبران حکومت را خطاب قرار می‌دهیم که به زودترین فرصت، نامزد وزارت دفاع ملی را به معرفی بگیرد."

او گفت که نیروهای امنیتی در بخش جنگ و دفاع از وطن، هیچ مشکلی نداشته و نخواهند داشت؛ اما در برخی موارد ضعف مدیریتی باعث گسترش نا امنی ها شده است.

ابراهیمی از مسوولان امنیتی خواست که برای تامین امنیت در کشور، اقدامات لازم را روی دست گیرند تا نقاط مختلف کشور به دست مخالفین مسلح سقوط نکند.

عبدالرحمان رحمانی نماینده مردم بلخ در این جرگه  گفت: "جنگ افغانستان از سوی خارجی ها اداره می شود... به الله قسم که بعد از یک بجۀ شب، از میدان های هوایی خود ما هلیکوپترها به سنگرهای مخالفین میرود و آنها را تمویل می کنند."

او بدون ارایه جزئیات و ضمن اشاره به پیمان امنیتی افغانستان با ایالات متحده امریکا گفت: "ضعف حکومت است؛ امریکا بجای عسل، برای ما زهر داد."

به گفته وی؛ در صورتی که اقدامات لازم صورت نگیرد و قیام عمومی علیه مخالفین مسلح دولت نشود، افغانستان سقوط خواهد کرد.

شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در این جرگه گفت که جنگ علیه نیروهای امنیتی به شدت ادامه دارد و مخالفین تلاش دارند تا یک، یا دو ولایت را سقوط دهند .

به باور وی، در صورتی که یک یا دو ولایت سقوط کند، مردم به دلیل اینکه از دولت کنونی خسته شده اند، از مخالفین مسلح دولت حمایت خواهند کرد .

او رهبران حکومت را به فریب دادن به مردم متهم کرده افزود: "یک روز یک نفر را به پست وزارت دفاع معرفی می‌کند و روز دیگر کسی دیگر، شکریه بارکزۍ را [به ریاست کمیسیون اصلاحات انتخاباتی] معرفی کرد؛ اما دوباره رد کرد ."

شاهد از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت خواست که از عوام فریبی بگذرند و تامین امنیت را در اولویت های کاری شان قرار دهند .

حاجی الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت شایعاتی وجود دارد که حکومت به دلیلی نامزد وزارت دفاع را معرفی نمی کند که می خواهند این پست را به طالبان مسلح بدهند.

به گفته او، در صورتی که چنین نباشد، باید حکومت هرچه زودتر نامزد وزارت دفاع را غرض رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی کند تا روحیۀ نیروهای امنیتی تقویه شود .

اما وی گفت که مخالفین مسلح دولت، توان  شکست دادن افغانستان را ندارند .

سخی مشوانی نماینده مردم کنر در این جرگه گفت که ادامه کار سرپرستان در ادارات محلی، باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت شده است .

در حال حاضر، وزارت دفاع ملی و اکثریت ولایات کشور، از سوی سرپرستان اداره می‌شوند.

وی نیز از ارگان های ذیربط خواست تا برای تامین امنیت اقدامات لازم را روی دست گیرند؛ زیرا به گفته وی در صورتی که کدام نقطه ای از افغانستان سقوط کند، مردم به دلیل عدم حاکمیت قانون، وجود فساد اداری در دولت و مشکلات دیگر، با مخالفین خواهند پیوست .

این درحالی است که سه روز قبل رییس این جرگه، به دنبال خواست اکثریت اعضای جرگه؛ به کمیسیون های امنیت داخلی، دفاعی و امور بین المللی این جرگه هدایت داد تا در همکاری با ارگانهای امنیتی، طرح جامع امنیتی را تهیه و غرض تصویب به مجلس ارایه بدارند .

درعین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله، دیروز در نشست خبری گفت که  نیروهای امنیتی اجازه نخواهند داد که هیچ یک از ولایات کشور به دست دشمنان سقوط کند .

وی افزود از تبلیغاتی که ذهن مردم را مغشوش سازد، باید جلوگیری صورت گیرد.

گفتنی است که بنا بر نبود نصاب درمجلس دیروز ولسی جرگه، طرح گنجانیدن روز قلم در تقویم و طرح چگونگی نصب عکس رهبران در ادارات دولتی، از تصویب باز ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.